Väčšina URL adries rôznych landing pages vyzerá ako reťazec náhodne pospájaných znakov, ktorým bežný návštevník nerozumie. V skutočnosti však väčšinu z URL adresy môžu tvoriť práve UTM parametre. Tento zhluk symbolov, písmen a čísel pomáha marketérom pri určení zdrojov návštevnosti z prebiehajúcich kampaní.
UTM parametre, tiež nazývané značky alebo kódy UTM, sú prispôsobené kúsky textu, ktoré pomáhajú analytickým nástrojom ako Google Analytics sledovať a jasne určiť zdroje návštevnosti. Ak ich pripojíte na koniec URL adresy pomôžu vám zodpovedať všeobecnejšie otázky ako “Ktorá emailová kampaň bola najefektívnejšia?” alebo špecifické odpovede ako “Ktoré tlačidlá vo vašom emaily dosahovali najvyššie konverzie?". UTM parametre sú jedným zo základných pilierov sledovania návštevnosti vašich stránok a ak to s analytikou a optimalizáciou myslíte vážne, rozhodne by ste ich mali používať.
Ak ste ako väčšina marketérov, tak komunikujete so svojim publikom cez viac kanálov – sociálne siete, platené vyhľadávanie, emailové kampane a mnoho ďalších. Aby ste si uľahčili navigáciu medzi nespočetným množstvom tweetov, postov či emailov sú UTM parametre na to ako stvorené. Sledujte si výkonnosť svojich kampaní, propagovaných príspevkoch a využívajte len tie, ktoré majú vyšší výkon a tie, ktoré vám len “žerú” rozpočet nechajte radšej vypnuté. Ak sa naučíte UTM parametre používať správne, môžu vám ušetriť množstvo rozpočtu, času a úsilia.
K sledovaniu vašej návštevnosti máte k dispozícií 5 rôznych typov UTM parametrov. Každý z nich vám pomôže identifikovať inú hodnotu a spolu vám dajú jasný pohľad na vášho návštevníka.
1, utm_source
Táto značka identifikuje zdroj vašej návštevnosti (Facebook, Google, Mailchimp, Linkedin, atď….).
2, utm_medium
Táto časť kódu vám napovie z akého média k vám návštevníci prišli. Môže to byť napríklad cpc (cost-per-click), banner, email... Aj keď sa vám tieto dva kódy môžu zdať ako veľmi podobné, v pokročilej analytike si nájdu svoje miesto a pomôžu vám pri segmentácii návštevnosti.
3, utm_campaign
Tento parameter identifikuje kampaň z ktorej ste pritiahli svojho návštevníka. Pri väčších e-shopoch či značkách je bežné, že majú spustené viaceré kampane na jednotlivé cieľové skupiny, produkty či obdobie alebo aktuálnu udalosť. Pri tomto parametri môžete používať označenie kampaní ako “halloween2020” alebo “vianoce2020lyze”. Dôležité je aby ste podľa hodnoty tohto parametra vedeli následne identifikovať o akú kampaň ide.
4, utm_content
Sú situácie, keď máte v jednej reklame dve rôzne CTA prvky. Vďaka tomuto parametru pomôžete svojmu analytickému nástroju identifikovať, ktorý z nich bol viac efektívny.
5, utm_term
Ako posledný si uvedieme jeden z nepovinných tagov, ktorý vám však pomôže identifikovať z akého kľúčového slova ste získali svojich návštevníkov. Používa sa najmä pri Google Ads kampaniach.
V ďalšom pokračovaní článku o UTM parametroch a ich dôležitosti pri marketingových kampaniach si vystvetlíme ako ich pridávať a správne čítať v Google Analytics. Pokračovanie článku nájdete TU.