Google Analytics 4 sú nová verzia Analytics, ktoré Google spustil ešte v októbri 2020, avšak stále boli v štádiu vývoja. Marketéri neboli nútení a ani nemali veľký dôvod meniť dobre známe Universal Analytics. To sa však v prvom kvartáli predošlého roka zmenilo.
Universal Analytics prestávajú ku dňu 1. 7. 2023 zbierať všetky dáta. V prípade platiacich používateľov Universal Analytics 360 je tento dátum odlišný, a to až do 1. októbra 2023.
Dáta z Universal Analytics si do novej verzie neprenesiete, začínate od nuly. Ale nemusíte.
To, že sa GA4 od ich predchádzajúcej verzie líšia vo viacerých oblastiach, si všimnete už pri prvom pohľade. Najväčšie rozdiely spočívajú v:
Nové Google Analytics IV z dôvodu GDPR nariadení a ochrany používateľa budú rátať aj s medzerami v dátach, narozdiel od jeho predchodcu - Universal Analytics. Zmena v praxi bude vyzerať tak, že pri vytváraní nového účtu Google Analytics sa vám už zobrazí možnosť vytvoriť nové GA4 vlastníctvo. Vytvorenie Universal Analytics bude stále možné, po preklikaní rozšírených možností pri vytváraní vlastníctva.
Znova upozorňujeme, svoje dáta z Universal Analytics do vlastníctva GA4 neprenesiete. Takže pokiaľ ste rozhranie GA4 ešte neimplementovali, urobte tak čím skôr. Finálny dátum ukončenia Universal Analytics je tu onedlho.
Google Analytics IV sú založené na udalostiach. Každý používateľ má svoju časovú líniu, naprieč ktorej sa zbierajú ním vykonané udalosti. Pomocou týchto „časových osí“ je možné ľahšie počítať, agregovať aj reportovať dáta.
V UA sme mali rôzne ciele a možnosti sledovania metrík vo forme pozretí stránok, transakcií, eventov, výnimiek či trvanie aktivít používateľov. V GA4 všetky metriky budú brané ako Udalosť, teda ako Event s rôznymi parametrami.
Page view, Event, Social, Transaction / Ecommerce, User Timing, Exception, Screen View -> Event
Začať zbierať dáta je v podstate jednoduché. Stačí si vytvoriť vlastníctvo, a implementovať merací kód na webstránku, e-shop či aplikáciu. Môžete tak vykonať prostredníctvom správcu značiek Google (Google Tag Manager) alebo priamym vložením meracieho kódu do zdrojového kódu.
Na začiatku je podstatné nastaviť správnu retenciu dát, filtre účtu, zhromažďovanie dát, úprava časového limitu relácie a taktiež správnu konfiguráciu nastavení značky.
Taktiež je potrebné určiť, čo chceme sledovať, ktoré dáta, udalosti a parametre budeme zbierať. Poznáme viaceré meracie stratégie, ktorými sa vieme uberať, vždy v závislosti od oblasti podnikania či ponúkaných produktov a služieb.
Na webstránkach a eshopoch, ktoré tvoríme a spravujeme využívame primárne Google Tag Manager. Pomocou neho vieme nastaviť meranie nami požadovaných udalostí, ku ktorým si pre obohatenie dát priradíme adekvátne parametre. Google Tag Manager umožňuje rýchlo a jednoducho vkladať rôzne tagy na web či eshop, bez potreby modifikácie ich kódu.
Je to taký stredný článok, vďaka ktorému sme schopní zdieľať informácie z webu, prípadne servera, s ďaľším nástrojom. Môže to byť napríklad Facebook Ads, Google Ads, Google Analytics a mnohé ďaľšie rozhrania. Jeho výhodou je, že všetky tagy máme na jednom mieste. To nám poskytuje kontrolu nad tým, kedy sa má daný skript vykonať/spustiť, aké dáta má merať, kedy dáta zablokovať alebo kedy vybrané dáta odoslať do želanej destinácie.
V prípade e-shopov musí dátová vrstva obsahovať všetky požadované parametre pri nákupnej ceste zákazníka. Pokiaľ ich dátová vrstva obsahovať nebude, nebude možné ani odosielať a zhromažďovať dáta v GA4.
Pri prezentačných či informačných webstránkach môžu byť dobrým riešením vlastné udalosti. Nastavenie vlastných udalostí na webstránke je efektívny a presný spôsob merania, ktorým dokážeme ovplyvňovať a určiť si, aké dáta chceme posielať. Ich zapracovanie umožňuje nastavenie rozšírených konverzií na Google, ktoré slúžia na presnejšie priradzovanie dát konkrétnym kanálom či kampaniam. Čo môže viesť k presnejšiemu vyhodnocovaniu.
Zbierať dáta do Google Analytics by mala byť samozrejmosť pre každého, kto to s online prostredím myslí vážne.
Pokiaľ ste rozhranie GA4 ešte neimplementovali, urobte tak čím skôr a predídete tak situácii, že nebudete mať žiadne dáta či insighty správania vašich návštevníkov. Čím viac dát stihnete nazbierať, tým úspešnejší môžete byť v období, keď už Universal Analytics nebudú dostupné.
Ak si nie ste istí a chcete mať istotu, že vaše dáta sa zbierajú správne, a že zbierate všetko potrebné, vložte implementáciu či audit vášho Google Analytics IV účtu do našich rúk.
Využite u nás možnosť bezplatnej konzultácie. Tešíme sa na spoluprácu a úspešné projekty!