Pri tvorbe marketingového mixu vašej spoločnosti je potrebné pochopiť potreby spotrebiteľov. Marketingový model 4P je tak vhodné doplniť aj jeho alternatívou z pohľadu zákazníka – marketingovým mixom 4C.
Známejším marketingovým mixom je mix 4P orientovaný skôr na spoločnosť, kým stredobodom marketingového modelu 4C je zákazník. Sústreďuje sa na jeho potreby, túžby, priania, záujmy a ich následné uspokojenie.
Špecifikuje potreby zákazníka. Spoločnosť musí pochopiť jeho túžby a následne mu ponúknuť produkt / službu, ktorá ich naplní.
Zahrňuje náklady potrebné na výrobu produktu / služby. Radí sa sem vynaložená práca, pôda, investovaný čas, kapitál atď. Výška nákladov je jedným z faktorov ovplyvňujúcich cenotvorbu.
Zabezpečuje dostupnosť produktov zákazníkom. Nakupovať kedykoľvek a kdekoľvek je v súčasnosti považované už za samozrejmosť.
Pod komunikáciou sa myslí vytváranie vzťahu so spotrebiteľmi na základe ich potrieb a životného štýlu. Lepšie pochopenie zákazníkov prináša efektívnejšie využívanie nástrojov pre propagáciu.